Laatste dagen in Krui

12 mei 2015 - Sumatra, Indonesië

Krui
Nog even over Bandar Lampung , op de kamer tv, de vierde ronde van de Premier league     Of darts, van Barneveld tegen bunting......fox sport.
Het was hier gisteren zo warm dat we maar een keer hebben gegeten , zelf Anita had geen honger. Na een paar bintangs naar bed( half negen) zo warm.....
De volgende dag met de brommer weg, een oud, krakkemikkig ding, maar het reed, wel moeilijk sturen gezien het gewicht aan de achterzijde van de brommer....
We zijn door de bergen naar Liwa  gereden, ongeveer dertig km waar we twee uur over gedaan hebben. Dit ligt veel hoger waardoor de temperatuur beter is, maar voor de meeste Indo s dinging , koud dus. Met dikke winterjassen en handschoen rijden ze door de bergen.....terwijl het voor ons aangenaam is na die hitte van Krui...
Onderweg door dorpjes, je ziet dat ze de " badkamer" onder aan de berg hebben, het water van de berg wordt opgevangen, en daar doen ze alles mee, wassen, afwassen baden enz. Prachtig, stromend water uit de kraan is hier niet....
De omgeving is mooi, echte jungle, het is een nationaal park, helaas geen apen gezien, ik denk te dicht bij de mensen. Je krijgt trouwens na een half uur op de brommer overal last van, ze zijn veel te laag voor ons Europeanen , zeker van de ouwe zoals wij....
Nog even naar de strandtent, niet echt te vergelijken als in Nederland , Anita nog een nasi goring ajam, en ik niets ......gezien mijn gewicht, het gevoel is dat ik met de dag zwaarder wordt, en de hitte, zorgen ervoor dat de eetlust een stuk minder is......
De laatste dagen hebben we alleen ontbijt op, wel nasi goring uiteraard.
Onze gastheer, Christiaan , een Duitser uit Berlijn, werd heel snel toen ik zei dat we vanavond aan de whisky zouden gaan, hij zorgde voor het ijs......later bleek dat dit ijs niet voor in de wicolie was maar om de cola te koelen.....dronken naar bed dus, en einde whisky .
De volgende dag, laatste, we hebben gisteren de bus naar Bengulu geregeld, 's nachts tussen een en twee vertrekken , een uurtje of 10....zeggen ze....maar " jam karet", de boot van Mario heet zo, rubbertijd.
Via de eigenaar een hotel gebeld, en een deal gemaakt , ze hadden maar voor twee dagen een standaard room , en daarna moeten we in de suite , we willen 4 dagen blijven......., met wat korting een goede deal, nog wel prijzig, maar dat mag wel weer na deze primitieve , maar wel leuke situatie in Krui.
Kan ik weer normaal naar de wc, ipv hangen.....
Het internet en de stroom is hier wel en niet.....
Vandaag nog even in het water gelegen , de stroming is hier zo sterk, je kunt bijna niet blijven staan. Toen we even aan het strand zaten zagen we een donkere plek in het water wat zich verplaatste, helaas geen groot beest, maar allemaal kleine visjes die in formatie zwommen, je ziet het wel eens op tv, prachtig. We waren uiteraard de enigste, die aan het zwemmen waren, maar dat werd verklaard door het bord wat ik op de foto heb gezet.....
Het is echt prachtig, jammer dat die indo' s alles maar neergooien, zodat de pracht verneukt wordt met de rommel. Alles loopt hier los rond, de geiten en de koeien, geen man die er naar omkijkt.
Ze hebben trouwens een puppie in ons verblijf....prachtig beestje, Anita natuurlijk helemaal verkocht......gelukkig kunnen we hem niet meenemen .
Ook hier maken ze gebruik van zonne-energie zie fot van de lantaarnpaal in de bergen.
Het is vandaag weer bloedheet, in de schaduw is het 33 graden.
Vannacht met de bus..........sampai jumpa.