Terug in het beloofde land

4 april 2015 - Jakarta, Indonesië

Eindelijk vertrokken, wel in de file, maar het viel mee. Zoals je op de foto ziet heeft anita ervoor gezorgd dat ze niet verloren kan lopen........
Een lange reis, we hadden al een half uur vertraging, en de vlucht was 11 uur en 10 minuten tot in Hong Kong, we zijn er geweest. De eerste keer met cathay pacific, moet zeggen dat het met Emiraten beter was, ik had voor anita vegetarisch besteld, maar die kreeg hoofdzakelijk linzen, geen succes dus, voor nienke, ze hebben wel echte coca cola. Met 2 slaappillen nog maar weinig geslapen, ik denk te lang zonder nicotine. Op het vliegveld nog even zoeken hoe het werkt, aan de koffie en drie uurtjes wachten op de aansluitende vlucht. Jakarta, we kwamen om, locale tijd 13 uur, toch een taxi gepakt, de bekende taferelen ,omdat we kapot waren, naar het hotel. Ik heb een paar uurtjes liggen pitten. Anita had meer nodig, en ik op pad, wat een klote stinkende, drukke stad is Jakarta toch. Mijn doel was een telefoonkaart en treinkaartjes voor naar Bandung te score......na twee uurtjes, verdwaald, een taxi gepakt, een verlies van 2 euro, weer terug in het hotel. Anita was net wakker, zijn toen gaan eten, de eerste nasi goring speciaal, enak . Hierna, omdat de vermoeidheid nog niet over was gaan pitten. Na 10 uurtjes slapen, het was nog donker, wakker. Gelukkig was er al thee in de lobby.
Leuk hotel, qua prijs kwaliteit. En niet te vergeten ........een zwembad op het dak, helaas geen gebruik van gemaakt, we moeten naar bandung. De trein van 11.45 die vertrok om 12.15 , viel nog mee dus.
Een bekende weg, maar ik moet zeggen dat ze hier steeds meer moderniseren, het gabir station is helemaal opgeknapt, veel winkeltjes en koffie bij Starbucks . Tijdens de treinreis blijft het langs de rails mooi om te zien, vuilnisbelten waar mensen op wonen, met tussendoor een bruiloft...rosé en paarse doeken met tafeltjes en stoelen, en muziek. Huisjes van karton, waarvan de helft, met name door de overstroming die er geweest is in Jakarta, helemaal verrot. Wat we ook weer zagen op de route, waren nieuwbouw huizen, rijtjes, nieuwe wijken, mooi maar volgens mij voor de meeste niet te betalen. De sawa' s blijven mooi, maar de lucht betrok, en het ging regenen, terwijl ik dit schrijf regent het nog, ik zeg altijd hujan panas, maar uiteindelijk wordt het toch dingin. Op het station van Bandung wil iedereen je wegbrengen......de eerste vroeg 50.000 rp, 3,5 euro, maar dat vond ik teveel. toch met bepakking door de regen, ik wist niet hoever het was......een bemo aangehouden met de vraag brappa naar het hotel, 30.000, toch wat uit gespaard........het bleek 150 meter om de hoek te zijn.......had hij ook een goede dag.
Het is een splinternieuw hotel, prima. Wij, in de regen naar de indomarkt, een supermarkt waar je dag en nacht terrecht kunt, koffie en sigaretten. Hierna naar een Padang rumahmakan, hier hebben ze alles klaarstaan, en met nasi puti kun je rest erbij pakken, spinazie, boontjes kip en sambal, met daarbij saté gambing, anita, en ik saté ajam, het was heerlijk, kijken of we de eerste nacht doorkomen, prijs was, inclusief cola en water 103.000rp, te weten 7 euro.......
Morgen even met die ouwe lullen, op het Pandu kerkhof, hoop wel dat de regen over is, en een treinticket voor Malang regelen, 16 uur in de trein, om de volgende dag richting Bali te gaan. We hebben nog 2 dagen om daar te komen, maar dat moet wel lukken, heerlijk om de kids te gaan zien.......... zo zal het gaan, die zitten nu heerlijk op bali, te genieten van de ouders van Jordy.......of andersom. Groetjes Anita en Dick