Een week op de boot!

20 april 2015 - Sorong, Indonesië

Vandaag start de radja ampat trip, om 11 uur verzamelen in het hotel, gelukkig zaten we daar al. Een groep van 14 personen, 2 Polen, 2 Engelsen, 5 Zweden, en een Deen. De meeste komen alleen om een week te duiken, de Engelse werken in Jakarta, en een pool is zijn handbagage vergeten op het vliegveld......duikcomputer enz. Even voorstellen aan elkaar en dan formulieren invullen, met name de verzekering.....voor Pien en Jordy had ik wel, maar voor ons kon ik eerst niet vinden. Via een betaling via ING, kon ik het polisnummer vinden, toen was het goed.
Eten en een drankje in het hotel, en eindelijk met de taxi naar de boot. Ik heb altijd gezegd, nog een droom, duiken op Radja Ampat......
Vanuit de haven naar de live a board, en met een klein bootje. Op de boot eerst een briefing , de regels van de boot. Het is een mooie boot, waarbij je het met elkaar moet maken, maar dat gaat zeker lukken. We hadden nog een kans op een duikje , maar dat lag aan de havenmeester, helaas te weinig gegeven ....jammer , maar het voordeel was wel, we mogen aan de bir bintang , Jordy na een korte teleurstelling, toch weer blij.
We hebben een divemaster toegewezen, een leuke griet van 27 , uit België , walonie , en duiken deze week met vieren, geweldig. Zoals je ziet is de hut, waar we slapen prima, en ,..............ze hebben een westerse toilet......hiep hiep hoera.
We gaan zo de avond in , en er is geen WiFi, dus probeer ik elke dag wat te schrijven....de avonden volgen nog......
De eerste avond,om half 7 de mededeling dat er geen duik meer gedaan werd, dus dan aan de bintang, en de wicolie . Gezellig maar eigenlijk teveel. De boot was aan het varen, dus veel lawaai in de cabine, slaapkamer, ik vond het wel heerlijk, sliep meteen......of was het door de drank?
Leuke mensen aan boord. Om 5.45 wakker, maar helaas nog geen warm water, dus geen koffie, rond 6 uur beginnen de indo' s te ontwaken.......
Wat een fantastische omgeving, prachtige eilandjes. Vandaag drie duiken gemaakt, de vierde is de nachtduik , niet echt in de nacht, maar in de schemering.....maar wel donker.
Het eten is prima, vijf keer per dag komen ze met iets. Er is een nadeel, de uitlaat gassen van de kleine bootjes, en de diesel die je de hele dag ruikt.
Een prettige mededeling voor de pool was, zijn tas is gevonden, staat nu in Sorong op het vliegveld, zat niet zoveel in, twee duikcomputers, I pad, twee fototoestellen, zijn creditcard, en zijn zonnebril op sterkte.......hij was echt blij.
Twee van de Zweden, jonge gastjes, zijn brandweerman, grappig!
Ik start weer na drie nachten, het slapen gaat redelijk, ondanks de hitte. Om 21.30 gaat de generator uit, je hebt boven je bed een kleine ventilator, die heb je echt nodig, zo heet is het. De diesellucht is verdwenen, of we zijn er aan gewend.....
We hebben er inmiddels 8 duiken opzitten, waarbij het hoogtepunt tot nu toe de mata Ray's waren, vijf grote, ongeveer 4 meter spanwijdte, geweldig, langs je, boven je, de foto' s geven het aan, ik heb ook wat filmpjes gemaakt, hoop dat deze erop kunnen.
Uiteraard zijn de andere duiken ook fantastisch , witpunt haaien, wobbegongs( ook een haai soort), bultkoppen, schildpadden, en nog veel meer, geweldig.
Voor elke duik is er een briefing, dit wordt door de verschillende duikmasters gedaan, leuke gasten die alles doen om het de gasten naar hun zin te laten hebben, en dat lukt prima. Gisterenmorgen zijn we om vijf uur opgestaan om naar de dansende paradijsvogels te gaan kijken, was wel een klimmetje van 45 minuten, niet zomaar omhoog, maar superklimmen, kapot was ik, maar zeker de moeite waard. Die dag nog maar drie duiken.....
Ben trouwens wel de oudste op de boot, maar ja dat was te verwachten.....ik denk dat er weinig oude lullen zijn die deze, geweldige, trip op deze manier doen.
De groep raakt steeds meer aan elkaar gewend, en de sociale contacten zijn prima.
Het eten is prima, zelfs voor Jordy, vijf keer per dag krijgen we iets, tussen de middagsnack en het avondeten moet Jordy bijgevoed worden. We hebben van die pakjes mie meegenomen......dus hij komt niet om van de honger!!!!!
Even rust tussen de drie duiken en de nachtduik, behalve anita en ik, is de rest naar een lagoon gaan kijken, met het bootje naar het eiland, een stukje omhoog en dan mooie beelden, we horen het nog wel. Het grote verschil is dat de zee hier schoon is, weinig tot geen plastic en oude blikjes drinken.....wat een verschil met andere plaatsen, iedereen werkt hier ook mee.
Er is op het moment, alle dagen dat we op de boot zitten weinig wind, dus ook weinig golven. Dit betekend dat je overdag niet teveel in de zon moet zitten, de eerste kreeften zijn al geboren.
Vandaag alweer 5 haaien, en een zeeslang  gezien, buiten de andere 400 verschillende vissen.
Na een paar biertjes is het weer slapen, gemiddeld gaan we we hier tussen 21 en 22 uur pitten, het is ook we opstaan rond 6.30 uur in de morgen.
Nog even iets over het schip, er zijn drie gecombineerde toiletten met douche, de foto laat zien wat ik bedoel, voor 26 mensen, 5 divemasters, 7 personeelsleden en wij met 14 gasten......gasten gaan voor, dus toch even in de rij, na de laatste duik.
Jordy is de afgelopen nacht ziek geweest, van beide kanten kwam het eruit, aan de Imodium, en toch mee duiken( uiteraard ). Vandaag de kans, met een aardige stromings duik, de zilverpunt  haaien te zien. We hebben drie haaien gezien maar de bezigheid omtrent de stroming, en te voorkomen dat we in een deco komen, hebben we niet gezien of het nu blackpunt of zilverpunt waren. Jordy aan de arm bij Pien, en Anita bij mij. Een deco duik betekend hier dat je 24 uur niet mag duiken........dus dat wil je voorkomen....
Even over Radja Ampat, het is een gebied van 50000 vierkante kilometer, dus in de duiken die we gemaakt hebben, of nog maken, hebben we maar een fractie gezien. De duikmanager geeft aan dat nog zoveel plekken zijn waar nog nooit iemand onder water is geweest. Dit gebied is van papua, ze proberen het clean te houden, d.m.v. Een Beperkt aantal boten toe te laten. Illegaal vissen is ook verboden, er staan op verschillende eilanden uitkijk posten, ter controle.
Net weer een fantastische duik gemaakt, wat een prachtig koraal is hier toch.
Vanmiddag de laatste duik van vandaag, en morgen de laatste duikdag, overmorgen is het alweer voorbij, maar wat een fantastische week tot nu toe.
Vanmiddag kon je kiezen, naar een beatifull beach, of mee naar de een parelfarm, waar we water proberen te krijgen. Wij kozen voor het laatste, gezien het bewolkt was, later bleek dat er geen beach was door het hoog water. Steve de duikmanager gaf aan dat er hier krokodillen zitten.....ja,ja, maar Anita was gevraagd om er een te vangen, voor een leuke tas of laarsen....Wat wil, zien we echt een krokodil.........ongelooflijk, en nog aardig op de foto.
Het water wordt betaald door 10 blikjes bintang, en het vullen van een paar duikflessen, goede handel. De parels kweken ze hier, een lang proces, maar wel rendabel, het boeltje wordt hier goed bewaakt.
Vandaag saté op het menu, zie foto.
Jordy is nog steeds een beetje ziek, hij heeft nog geen bier op vandaag......en dan is het heel erg met hem gesteld
De laatste vier duiken, waarbij er bij een,opnieuw de kans is om Manta's te zien, we zagen helaas alleen maar een eagel ray, ook bijzonder. Toen we boven kwamen waren er op verschillende plaatsen Manta's aan het zwemmen. Erop af met de boot en het water in........wat een ervaring weer......
Na de nachtduik, aan het bier en de whisky, gezien de vermoeidheid sloeg deze aardig aan, en was het rond 11 uur bedtijd voor mij, blijkbaar hoorde iedereen mij snurken......dus de muziek kon uit......
Ik ging nog even naar de toilet om 1.30 uur, en alleen Jordy en Steve, de manager van de boot, zaten nog op aan de drank......
Vandaag terug naar Sorong en wat was het een fantastische week, Pien en Jordy bedankt dat we deze droom waar konden maken
Voor de foto' s hebben ze de zeilen gestreken, echt voor de show, als de motor afzetten staan we stil, of drijven af. Vanuit de motorboot foto's gemaakt, een mooi gezicht, maar oordeel zelf.
Afscheid nemen is altijd moeilijk, maar die gasten op boot een normale zaak.....
Met de dingi naar de haven, en naar het hotel waar we eerder gezeten hebben. Een echt bed, een warme douch, heerlijk.
We gaan met Pien en Jordy verder, zoals ik al zei, afscheid nemen is moeilijk, moet er niet aan denken, vandaar de gezamenlijke beslissing om nog even verder te gaan samen.
Morgen roeg om 6 uur vliegen we naar de plaats , Nabire, waar we kunnen gaan zwemmen met de   Whale sharks , de grootste zwemmende vis, ze kunnen rond de 10 meter worden......spannend, dus op naar het volgend avontuur, heerlijk met de kids...
Volgende keer meer, een lang verhaal, dus graag reacties of ik niet teveel swets...., sampai jumpa.